Siempre me ha gustado la mitología. Recuerdo como difruté leyendo las Metamorphosis de Ovidio (Publio Ovidio Nasón). Un extenso compendio de distintas historias de mitología con doble valor. Por un lado el poético (lírica poética clásica) y por otro el del contenido de las distintas historias. La lectura de este libro me hizo querer seguir profundizando sobre el tema.

La mitología (transmitida que no creada por los mitólogos, que son los que se dedican en las distintas culturas a transmitir esas historias fabulosas) es un hecho cultural fundamental para entender la cultura europea y occidental. Para entender mejor nuestra sociedad, en referencia a nuestro bagaje cultural y espiritual, tenemos que tener en cuenta ésta está basicamente  sustentada en dos pilares: El mundo grecorromano y las aportaciones de las distintas religiones y del pensamiento judeocristiano. De manera, que las historias mitológicas están claramente relaccionadas y es recomendable conocerlas para comprender mejor aspectos de nuestra sociedad. Supongo que servían en sus inicios para intentar explicar determinados hechos, dar respuestas sobre temas diversos y divulgarlas. En Grecia, estas atractivas historias fantásticas eran parte común para la sociedad. Cuando ésta civilización entró en contacto con los romanos, los mitos fueron asimilados en su cultura y proporcionaron inspiración literaria, filosófica y artística  que ha ido filtrándose poco a poco  hasta llegar a nosotros. Encuentro muy interesante el leer mitología porque siempre tienen varias lecturas posibles y hay ciertos paralelismos con circunstancias actuales.

Historias Mitológicas/Mithological Stories

DÁNAE, LA CÁRCEL DE BRONCE Y LA LLUVIA DE ORO

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Tiziano: «Dánae recibiendo la lluvia de oro». Museo del Prado.

Os traigo hoy para comenzar el mito de Dánae.

Una amiga  mía muy querida se llama Dánae, aunque todos la llaman Danae. La madre de Dánae, Elvira, estaba a punto de tener su primer bebe y Luis su marido se había hecho completamente a la idea de que sería un chico, de modo que  cuando ella nació,  aún no tenían decidido como la llamarían. Entonces Elvira se acordó  de que el cuadro favoríto de su marido era una de los tres cuadros que Tiziano pintó sobre el mito de Dánae. Concretamente aquel que se encuentra en el Museo de Prado. Aquí os incluyo imágenes de las tres versiones. De hecho, Luis Orihuela (que así se llama su padre y es por cierto un reputado pintor),  iba muy a menudo a ver esa pintura en concreto. Así que Elvira le sugirió el nombre y se lo pusieron encantados.

Elvira, es una niña!

Luis, le pondremos el nombre de tu cuadro favorito!

Dánae se acaba de ir a Santiago de Chile a vivir, así que le dedico a ella con todo cariño el primer «post»artículo de mitología y desde Sevilla le mando un fuerte abrazo.

Las tres «Dánae» de Tiziano

 Tiziano llegó a completar hasta tres obras distintas tratando esta misma iconografía. No fue el único en cualquier caso, ya que el tema de Dánae es recurrente en la pintura del Renacimiento y el Barroco, con versiones también de Rembrandt, Correggio, Mabuse, Gossaert y Gustave Klimt entre otras. A mí particularmente la de Klimt es la que prefiero.

Tiziano: By Gustav Klimt

Rembrandt: «Danae».

En el caso concreto de Tiziano, como hemos comentado se conservan tres versiones: la primera, de 1545, se encuentra en el Museo Nazionale de Capodimonte, en Nápoles; la segunda se halla en el Museo del Hermitage en San Petesburgo y la realiza unos años después, en 1553; y casi al mismo tiempo, entre 1553-54, pinta la que se encuentra actualmente en el Museo del Prado.

La versión del Museo del Prado, tiene la particularidad de que incluye un perrito recostado y de que es la última que realizó.Resulta ser además la más cálida de las tres. La pincelada es menos detallista,  ya  que evoluciona hacia un estilo mucho más resuelto y manierista.

DÁNAE, CÁRCEL DE BRONCE Y LLUVIA DE ORO. EL MITO

 Los padres de Dánae son el rey de Argos, Acrisio y Eurídice. Tras tener una primera hija, Acrisio quería tener un hijo, así que acude al Oráculo para saber si los dioses le concederían uno. Se le vaticinó entonces que el hijo de su hija lo mataría.

Para intentar conseguir que tan nefasto augurio no se cumpliera, mandó construir una cárcel subterránea de bronce. Allí encerró a su hija para alejarla de todo contacto con el exterior y puso guardianes para que fuera vigilada la entrada a todas horas.

Sin embargo, el Oráculo debía cumplirse y Dánae quedó embarazada. Dice el mito que Zeus llegó a la cámara cayendo en forma de lluvia de oro y entonces sedujo a Dánae. Al tiempo Dánae tuvo un niño mitad mortal, mitad Dios. Se llamó Perséo.

Cuando Acrisio supo lo que había ocurrido, se negó a creer la historia de origen divino, mandó matar a los guardianes y decidió encerrar a Dánae con el bebé en un cofre de madera y arrojarlos al mar. Pero Zeus los protegió y llegaron a salvo a la isla de Séfiros salvados por Dictis («dictión» es «red» en griego).

Dictis, el hermano del tirano Polidectes le dio refugio a la madre y a su hijo. *Polidectes se enamoró de Dánae y por eso quizo alejar a Perséo, por lo que lo envió en busca de la cabeza de Medusa.

Mientras Perséo andaba cumpliendo con sus hazañas, Polidectes intentó conquistar a Dánae.

Cuando Perséo regresó con la cabeza de la Medusa, encontró a su madre y a Dictis rogando por piedad ante Polidectes. Comprendió todolo que había ocurrido, y mediante la cabeza de Medusa convirtió al tirano y a sus servidores en piedra.

Cuando Perséo creció quiso conocer a su abuelo. Después de que Dictis quedara como rey de la isla, Dánae y su hijo Perséo salieron camino a Argos. Acrisio se enteró que venía a verle su nieto, de modo que para escapar de su destino, se marchó a Larisa en Tesalia. Allí se celebraban unos juegos en honor de Zeus. Perseo por su parte,  se desvió a Tesalia para competir en esos mismos juegos en honor de su difunto padre. Fué allí donde tal y como el Oráculo había predicho, le mató sin querer. Sucedió que en el transcurso de los juegos, Perseo lanzó un disco de bronce tan fuerte, que éste se le clavó en el pecho a Acrisio que estaba entre el público. Cuentan que hasta le partió un collar de cuentas de bronce y estas se cayeron desparramándose cual lluvia de oro.

*En otra variante del mito, Dánae es presentada por Dictis ante Polidectes, quien se casa con ella y cría a Perseo como su propio hijo.

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Tiziano: «Dánae». Museo nazionale de Capodimonte.

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Tiziano: «Dánae». Hermitage. San Petesburgo.

En este mito se hace clara alusión al destino. Por miedo a su suerte Acrisio encerró a Dánae y así intentó evitarlo. Se habla pués de la inevitable fuerza del destino. El paradigma de la fuerza de los designios de los Hados está presente en otros mitos como en el de Edipo y Yocasta, pero aquí hay una variable nueva. Aquí hasta Zeus hace que se cumpla lo dictado en el Oráculo.

Hasta los dioses respetan lo que dicen los hados. Los griegos tenían claro que el destino estaba marcado y que nada ni nadie ni siquiera el más poderoso de los dioses podría alterarlo.

Hoy en día se cree más en la libertad y en la determinación de cada uno por forjarse un propio destino.

«Saber para prever y prever para poder»

Esta historia mitológica sin embargo tiene más interpretaciones. Unos dicen que la lluvia de oro puede simbolizar al dinero que da poder y todo lo puede.

De cualquier manera es una historia bellisima que transportándonos a otros tiempos fantásticos nos enseña cosas.

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DANAE, THE BRONCE JAIL AND THE GOLDEN RAIN

I’ve always loved mythology. I remember how much I enjoyed reading Ovid’s Metamorphosis . An extensive collection of different mythological stories of double value. On one hand the poetic style ( greek lyrical poetry) and on the other the content of the various stories. Reading that book made me want to carry on reading about the subject.

Mythology (transmitted, not created, by the mythologists who are engaged in different cultures of transmiting these fabulous stories to other generations) is a  fundamental cultural fact for understanding European and Western culture. To better understand our society, referring to our cultural and spiritual, we must keep in mind this is basically based on two pillars: The Greco-Roman world and the contributions of the different religions, and the Judeo-Christian beliefs. So mythological stories are related to this, so these are recommended for better understanding our society. I imagine these myths were done in order to explain certain unknown facts, to give answers on various topics and to spread them. In Greece, these attractive fantastic stories were common part of society. When this civilization came in contact with the Romans, myths were assimilated into their culture and provided literary, artistic and philosiphical sources of inspiration, that have been slowly seeping down to us. I find very interesting to read mythology as there are always several possible meanings in each story. There is always something to learn and there are always some possible parallels with current circumstances.

Historias Mitológicas/Mithological Stories

DANAE, THE BRONCE JAIL AND THE GOLDEN RAIN. THE MYTH

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Titian: «Danae receiving the Golden Rain». Museo del Prado.

I offer you to start these series of mithological stories with The Myth of Danae.

A dear friend of mine  is called Dánae, though everyone calls her Danae. Danae’s mother, Elvira, was about to have her first child and her husband Luis was totally convinced that it would be a boy, so  when she was born, was a bit dissapointed because it was not what he has assumed. He had a few possible names for boys but not for girls.  Then Elvira, wanting to please him, remembered that her husband’s most beloved picture was one of the three paintings that Titian painted on the myth of Danae. Specifically one that is in the Prado Museum.

Here I include images of the three versions.

In fact, Luis Orihuela (that’s the name his father and is certainly a renowned painter) would very often in those days walk to the Prado to see this particular painting. So Elvira suggested the name and both agreed.

Elvira, it´s a girl.

Luis,we will name her as your favorite painting!

Danae has  just gone to Santiago de Chile to live with her family, so I want to dedicate her this first «post» on mythology with all my heart. Best regards from Seville.

The three «Danae» by Titian

Titian went on to complete three different works dealing with this same iconography. He was not alone in any case, since the subject of Danae is recurrent in the painting of the Renaissance and the Baroque, with versions also  by Rembrandt, Correggio, Mabuse, Gustave Klimt, Gossaert and others. I especially like the Klimt version.

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Danae: By Gustave Klimt.

Danae: By Rembrandt.

In the case of Titian, there are three versions: The first, from 1545, is in the Museo Nazionale di Capodimonte, Naples, the second is in the Hermitage Museum in St. Petersburg in 1553. Just after this painting, he made the last one kept in Madrid.

The version of the Prado Museum, which is the last one made​​, it is the warmest of the three, perhaps for the fuzziness of the less datailed stokes, which shows Titian evolving into a much more resolute and Mannerist way of painting.

DANAE, THE BRASS JAIL AND THE GOLDEN RAIN. THE MYTH.

Danae’s parents are the king of Argos, Acrisius and Eurydice. After having a first female child (Dánae),  Acrisius wanted a boy, so he went to the Oracle to see if the gods would grant him one. The Oracle predicted then that his daughter´s  son would kill him eventually.

Acrisius, fearing his fate, and wanting to avoid it, ordered the construction of a bronce jail. There he imprisoned his daughter to get her away from all contact with the outside world, and put guards at the entrance.

However, the Oracle was fulfilled and Danae got pregnant. The myth says that Zeus entered the chamber as golden rain falling down throug the jail and then seduced Danae. Danae had a child which was half mortal, half god. He called him Perseus.

When Acrisius found out what had happened, he refused to believe in the story´s divine origin, so killed the guards and decided to lock Danae and the baby in a wooden chest and trew it into the sea. However, Zeus protected them and  they arrived safely to the island of Sefiros saved by Dictis («diction» is «red» in Greek).

Dictis, the brother of the tyrant Polidectes gave refuge to mother and child. Polidectes fell in love with Danae, so in order to get Perseus away he sent him in search of the head of Medusa.

When Perseus returned with the head of Medusa, he found his mother with Dictis begging for mercy before Polidectes. Perseus realized what had happened, and turned the tyrant and his servants into stone.

When Perseus grew up, he wanted to meet his grandfather. Leaving Dictis as king of the island, Danae and her son Perseus left for Argos. Acrisius found out Perseus was coming to see him, so to escape his fatal destiny, he went away to Larissa in Thessaly. There, games were about to be held in honor of Zeus. Perseus on the way to Argos, went to compete in the same games(held in honor of his father). It was there as the oracle had predicted, where Perseus accidentally killed him. It happened during the games; Perseus threw a bronze disk so strongly that it hit Acrisius chest.He was in the audience. They say the bronce disc even broke the bronze necklace he wore. The golden beads fell then as golden rain.

*-In another variant of the myth, Danae is presented by Dictis to Polidectes, whom she marries and raises Perseus as his own son.

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Tiziano: «Dánae». Museo nazionale de Capodimonte.

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Titian: «Danae». Hermitage. St. Petersburg.

This myth is a clear allusion to destiny. Fearing their fate Acrisius locked Danae and in doing so, tried to avoid it. The story tells us about the inevitable force of destiny. The paradigm of the strength of the designs of Fate is present in other myths such as the Oedipus and Jocasta, but here there is a new concept. Here even Zeus respected what was dictated in the Oracle.

Even the gods claim to respect what fate comands. The Greeks clearly understood  that the fate was sealed and that nothing and no one not even the most powerful of the gods could alter it..

Today we believes more in freedom and in the determination of each person to carve out a destiny.

«Knowledge for anticipating and anticipating to succeed»

This mythological story has yet more possible interpretations. Some say that the golden rain can symbolize money, which means power and can do anything.

Either way it is a beautiful story that transporting us to another time teaches us interesting things.

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